Adevărul despre stiluri de alimentaţie şi alimentaţie sănătoasă

univers

Ȋn funcţie de comportamentul alimentar oamenii se împart în câteva categorii după cum urmează:

1. Gurmanzii
Ei primesc de la mâncare cea mai mare plăcere. Savurează alimentele şi viaţa.

2. Asceţii în alimentaţie:
Ei practică abstinenţa alimentară şi reprezintă tipul opus gurmanzilor.

3. Tradiţionaliştii, cei care urmează stilul alimentar „obişnuit”. La ei încă din copilarie este stocat programul alimentar: ,,De la carne — putere, de la lapte şi terci— creşti”; ,, Ceai nu bei — de unde puteri să iei? Trebuie să mănânci tot la rând!”etc. La ei nu apare niciodată măcar gândul de a-şi schimba stilul alimentar sau stilul de viaţă.

4. Oameni cu tulburare de comportament alimentar- asemănător oricărei forme de dependenţă. Din această categorie fac parte persoanele diagnosticate cu bulimie sau anorexie nervoasă- condiţie patologică, la care se asociază şi o tulburare psihică.

5. Vegetarienii şi crudivorii – Printre vegetarieni au fost mulţi cugetători, filosofi, scriitori, pictori, sportivi: Pitagora, Socrate, Leonardo da Vinci, Voltaire, Isaac Newton, Benjamin Franklin, Jean- Jacques Rousseau, Lev Tolstoi, Albert Schweitzer, Albert Einstein, fenomenalul halterofil Georg Gakkeshmidt ( poreclit „leul rus”). Ei folosesc nucile, fructele şi legumele crude, gramineele încolţite.

6. Lacto-vegetarienii — în afară de hrana vegetală ei admit în raţia lor laptele, produsele lactate, ouăle — orice înseamnă hrană fără “uciderea animalului”, folosind hrana vegetală atât în stare crudă, cât şi tratată termic.
Oamenii care urmează stilul alimentar ,,disociat”. Ce înseamnă alimentaţie “disociată” ? Ȋnseamnă hrana combinată corect, conformă cu fiziologia organismului.

Recomandări stil alimentar ca stil de viaţă :

  • Pe cât posibil vegetarian 
  • Dacă folosim carne, atunci – disociere
  •  Fructele şi lactatele – consum disociat
  •  Alternări abstinenţă alimentară (1-2 zile/sapt) cu diete vegetariene ( vezi posturile religioase) şi dietă proteică dar într-un mod disociat.
  •  Să nu uităm să savurăm…

Cum putem avea o alimentaţie sănătoasă?

  • începeţi ziua cu micul dejun. Din păcate mulţi datorită ritmului de viaţă alert sare peste cea mai importantă masă care are rolul de a aduceaportul de energie necesar organismului
  • introduceţi în meniul zilnic legumele proaspete. Este de preferat să le consumaţi în stare naturală. Prin fierbere se pierde cantitatea de fibre, fitonutrienţi şi vitamine. De asemenea, sunt sărace în calorii.
  • la preparea mâncării alegeţi să înlocuiţi sarea cu ierburi aromate
  • limitaţi consumul de mezeluri, afumături, produse de patiserie, brânzeturi fermentate, produse fast-food, prăjeală, tocătură, chipsuri
  • înlocuiţi franzela cu pâinea negră
  • introduceţi în meniu produsele integrale. Conţin mai multe fibre, vitamina E şi minerale
  • obişnuiţi-vă să puneţi în farfurie cantitatea de mâncare pe care ar trebui să o mâncaţi. Am observat tendinţa de a spune că înainte strămoşii noştri mâncau slănină, carne şi erau mai sănătoşi. Adevărat, dar carne mâncau doar duminica şi mergeau la sapă.În viaţa actuală câţi depuneţi efort fizic sau aveţi o viaţă sedentară?
  • beţi apă. Nevoia de apă o confundăm adeseori cu senzaţia de foame
  • săptămânal dăruiţi-vă, fără a vă învinovăţi, un răsfăţ alimentar
  • alcoolul depune excesul de calorii în ţesutul adipos şi reduce capacitatea organismului de a transforma grăsimea alimentară în energie
  • introduceţi în meniu de 2 ori / săptămână peşte gras
  • mâncaţi de 3 ori pe zi, savurând porţia de mâncare, mestecând bine până când transformaţi mâncarea în stare lichidă
  • înlocuiţi zahărul cu fructe sau îndulcitori de sinteză
  • alegeţi-vă o zi pe săptămână sâ consumaţi fructe şi legume proaspete
  • consumaţi zilnic lactate slabe, fiind principala sursă de calciu a organismului
  • când faceţi cumpărături obişnuiţi-vă să citiţi etichetelepentru a vă informa asupra proprietăţilor nutritive ale produsului

Înscriere newsletter !

Înscrie-te la newsletter şi afli promoţiile , informaţii utile despre sănătate, reţete, poveşti cu tâlc

Please wait...

Thank you for sign up!

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

error: Content is protected !!